Комунікативний тренінг "Танець стосунків"
ЗМІСТ ТРЕНІНГУ
І. Вступна частина
Тренінг починається з вступної частини, яка містить: привітання, знайомство, оголошення цілей тренінгу, виявлення очікувань учасників, погодження домовленостей, вправи на розігрів і позитивне налаштування.
1. Вступне слово тренера. Людина звернулася до мудреця з проханням: «Мудрець, навчи мене відрізняти істину від брехні, красу від неподобства. Навчи мене радості життя». Подумав Мудрець і навчив Людину танцювати.
Уявіть собі, що життя – це танець. Щодня ми в русі: жестикулюємо, бігаємо, стрибаємо, сідаємо, падаємо, встаємо і рухаємося далі, наближаємося–дистанціюємо, беремо–віддаємо тощо. Іншими словами ...танцюємо. Танець Розуміння, Танець Впевненості, Танець Сили, Танець Свободи, Танець Мудрості, Танець Любові… Цей перелік можна продовжувати.
«Все – в танці, а танець – у всьому!». Танець – це життя в русі, це «проживання» кожної миті руху. Можна протанцьовувати будь-який стан душі. Якщо боляче – можна протанцьовувати біль, а якщо закохані –любов. Через рух можна вивільнювати глибокі почуття. Танець допомагає розкрити внутрішні переживання, втілити їх у русі.
«Стосунки – ніби танець, а любити – вчити кроки цього танцю». Танець є ідеальною моделлю для дослідження себе і взаємин. У житті можна експериментувати ― через метафори танцю й руху шукати кращі способи взаємодії, поліпшувати якість життя.
Якщо ви не танцюватимете власний танець, тоді хто його станцює?
Який танець танцюєте ви зараз? Який танець пропонує вам життя зараз? Який танець ви хочете танцювати? У будь-якому танці всі рухи, позиції, місце і навіть партнера − ви можете вибирати самі. Як ви танцюєте зараз − залежить тільки від вас.
Запрошую вас сьогодні в особливий світ – психології, музики, танцю, руху, простір експериментування й дослідження. Дозвольте собі поринути у цей чарівний світ перетворень й змін.
2. Знайомство «Мій рух»
Мета: нестандартне знайомство.
Інструментарій: музика (використання музики підвищує ефект вправи).
Опис: «Давайте познайомимося. Назвіть своє ім’я, надайте коротку інформацію про себе і покажіть рух, який відображає ваш стан сьогодні». Цей рух всі повторюють і фіксують внутрішні відчуття. Сьогодні звертаємо особливу увагу на характеристики руху.
Як можна охарактеризувати цей рух?
Що є спільного, чим відрізняються рухи (попередній і цей)?
Що нового з’явилося в русі?
Які частини тіла задіяні в русі?
Як можемо через рух впливати на свій стан?
Коментар. Все, що відбувається в групі має значення. Досвід будує особистість. Помічайте те, що відбувається. Все, що виявляється в русі, проявляється в житті. Різноманітність рухового репертуару допомагає бути гнучкими у спілкуванні.
Стосунки із собою є важливими. Якщо погані стосунки з самим собою, чи можуть бути добрі стосунки з іншими? У будь-якій ситуації, яка вас не влаштовує, запитайте себе: «Що я зробив/ла, щоб спричинити цю ситуацію, які посіяв/ла зерна?».
3. Експрес-діагностика емоційного стану «Зараз я почуваюся ось так!»
Мета: швидка діагностика емоційного стану «тут і тепер», розвиток метафоричного мислення. Можна застосовувати напочатку і наприкінці тренінгу для порівняння змін, які відбулися у процесі роботи.
Інструментарій: колода «Танець життя».
Опис. Витягніть з колоди «Танець життя» відкрито карту з музичним інструментом, який відображає ваш емоційний стан «тут і тепер». Опишіть. Який взаємозв’язок між обраним музичним інструментом і вашим станом? Яка емоція є домінуючою? Тепер визначте ступінь її вияву за 10-бальною шкалою. Уявіть собі, що всередині вас знаходиться спеціальна шкала, схожа на барометр або термометр. Вона відображає інтенсивність вашої емоції: позитивної чи негативної. Подумайте, який «тиск» або «температуру» за десятибальною шкалою вона показує. Нуль означає повний спокій, а десять поділок – це максимальний ступінь прояву емоції, наприклад, інтересу, радості, стурбованості.
Запам’ятайте свою відповідь для порівняння з настроєм наприкінці заняття.
Коментар. Емоційний стан людини, її настрій накладає відбиток на те, як вона бачить світ і тлумачить події. Радісна людина сприймає світ з оптимізмом, задоволена собою, доброзичливо ставиться до довкілля; у пригніченому стані людина негативно ставиться до себе, зациклюється на неприємних подіях, з'являються «сердиті» думки, поведінка інших людей здається підозрілою.
Природно, що емоційний стан, будучи віддзеркаленням внутрішнього світу людини, може змінюватися (від стану психологічного неблагополуччя до благополуччя). Ми можемо самі налаштовувати власні емоції та ставлення до ситуації, співрозмовника, ніби хвилю в радіоприймачі; зберігати внутрішню рівновагу незалежно від того, що відбувається всередині чи зовні.
Позитивне налаштування, гарний настрій діють, ніби магніт. Вони притягують приємні події, вдачу, увагу й інтерес оточуючих. Ще стародавні мудреці відкрили психологічну закономірність «Подібне притягує подібне». Іншими словами, що випромінюємо, те й отримуємо!
Використовуйте «барометр» для спостереження за емоційною погодою всередині вас. Чим вищий показник негативної емоції, тим менше поділок на шкалі залишається для усвідомленої роботи. Коли відчуваєте, що емоції нагромаджуються, а ви наближаєтеся до межі, зробіть паузу, почніть емоційний самоаналіз. Чого вам хочеться, чого не вистачає? Що заважає здійснити свої бажання? Якщо ж зафіксуєте позитивний стан, то ваша задоволеність тільки посилиться!
4. Погодження домовленостей у групі. Все, що відбувається в групі, має значення. Тренінг – це безпечний простір, де ми можемо вільно говорити, шукати відповіді на запитання, досліджувати стосунки та експериментувати. Сьогодні шукаємо ключі до вибудовування злагоджених стосунків. Для результативної роботи групи пропонується обговорити і запровадити прості норми,наприклад, такі:
Говоримо те, що хочемо сказати (у контексті теми).
Робимо те, що хочемо робити, без тиску.
«Треба робити» – викликає стрес, а це нам не потрібно.
Слухаємо своє тіло, фіксуємо почуття, думки, ловимо образи.
Дозволимо собі імпровізувати. Імпровізація - це процес створення композиції «тут і тепер».
Особистісне є конфіденційним.
5. Виявлення запиту групи «Три запитання». Корисною і необхідною вправою на тренінгу є виявлення запитань учасників, на які вони хочуть знайти відповіді. Процедура допомагає почати навчання на базі наявних знань і досвіду учасників. Стандартними є такі запитання: «Про що ви хотіли б дізнатися, чого навчитися на цьому тренінгу?», «Які конкретні вміння та навички хотіли б засвоїти?».
Мета: визначення основних запитів учасників, налаштування на активне навчання.
Метод: фасилітація.
Ресурси: фліпчарт, стікери, ручки.
Опис. Тренер просить учасників написати три запитання з теми тренінгу на окремих стікерах. Тренер (або учасники) зачитує запитання і наклеює на фліпчарт, групуючи їх за тематикою. Наприкінці вправи тренер коментує та узагальнює запити групи; підтверджує, на які запитання і в якій саме частині тренінгу будуть отримані відповіді; уточнює, які важливі питання ще не прозвучали, що ще необхідно висвітлити на цьому тренінгу. Якщо запитання учасників не відповідають контексту тренінгу, слід повідомити про це, підказати, яким чином можна знайти відповіді на їхні запитання.
Інформація. Вправа «Три запитання» є експрес–способом виявлення запитів групи. Проводиться досить швидко та динамічно, тому її можна використовувати тоді, коли час обмежений. Наприкінці тренінгу учасники пригадують свої запитання та через зворотний зв'язок повідомляють про отримані відповіді.
Наскільки ви готові взяти участь у тренінгу (за 10-бальною шкалою).
Від вашої готовності залежить результат!
Від готовності до налагодження стосунків залежить їхня якість!