Комунікативний тренінг "Танець стосунків"
ІІ. Основна частина.
Основна частина тренінгу спрямована на активне засвоєння учасниками інформації з тематики тренінгу та вдосконалення практичних навичок ефективної міжособистісної комунікації та управління емоціями.
6. Мудрі думки. Для ментального розігріву й налаштування тренер пропонує кожному учаснику взяти одну (чи декілька) карток з написаними на них думками, прочитати й дати короткий коментар у контексті теми тренінгу (картки з мудрими висловами готуються заздалегідь).
Приклади мудрих висловів:
Дозвольте й іншим бути самими собою.
Засуджуючи інших, часто просто хвалимо себе. Т. Едвардс
Іноді мовчання – це найкраща відповідь. Правила життя. Далай Лама.
Мовчання – це золото, а промовчати в потрібний момент це – мудрість
Мудрий цінує усіх, бо в кожному помічає щось добре.
Найбільша помилка, яку ви можете зробити в житті, ―це постійно боятися зробити помилку. Елберт Хаббард
Найголовніше у спілкуванні – це почути те, що не було висловлено. Дракер
Не будь занадто солодким – тебе можуть з'їсти; не будь занадто гірким, щоб тебе не виплюнули. Східна мудрість
Одержати можна, тільки віддаючи
Слухай, що говорять люди, але розумій, що вони відчувають. Східна мудрість
Тільки серцем ми бачимо ясно. А. Сент-Екзюпері
Немає нічого усередині. Все, що усередині, – зовні. І. Гете
Будь-які стосунки з іншими – це відображення взаємин із самим собою. Д. Чопра
Говори лише тоді, коли спокійний. Китайське прислів'я
Щастя на боці тих, хто вміє радіти. Аристотель
Неможливо змінити світ, але можна змінити себе. Японська мудрість
Результатом виконання цієї вправи є записаний на фліпчарті перелік якостей, умінь, важливих для налагодження взаємин, що приносять задоволення. Наприклад: вміння слухати і чути, дозволяти іншій людині «бути собою», почуватися безпечно, управляти емоціями, тактовно висловлювати претензії та невдоволення, розуміти підтекст, надавати емоційну підтримку, домовлятися, вирішувати складні ситуації, думати позитивно тощо.
7. «Близькі стосунки ― це…»
Мета: усвідомлення й аналіз сприйняття, ставлення, відчуття та внутрішніх установок стосовно інших людей; виявлення глибинного змісту, який людина вкладає в поняття «близькі взаємини», «відчужені стосунки».
Інструментарій: колоди «Танець життя». Використання колоди «TanDoo» підсилює цю техніку.
Алгоритм:
1. Відкрито (або закрито) тягніть із колод «Танець життя», «TanDoo» карти як продовження речення «Близькі взаємини – це…». Кількість витягнутих карт ― за бажанням.
2. Відкрито (або закрито) тягніть із колод «Танець життя», «TanDoo» карти як продовження речення «Відчужені стосунки – це…». Запишіть свої відповіді.
Запитання для роздумів: За яких умов налагоджуються / руйнуються близькі стосунки? У чому виявляється любов? Що зменшує любов? Що підтримує, збільшує любов?
Коментар. Бути щасливими, кохати і бути коханими, мати щасливу родину, захищений тил – базові потреби людини. Лише небагатьом вдається задовольнити ці потреби в житті. Можливо, тому, що більшість людей просто не знає, що таке насправді «близькі взаємини», любов і як їх виявляти. Зазвичай, перші знання ми отримуємо в батьківській сім'ї. Те, як батьки і діти живуть у злагоді, створює основу сприйняття дитиною любові. Якщо переважно на дітей кричать, їх критикують, засуджують, то вони вважають, що це є нормальною поведінкою для люблячих людей. Якщо нижній ґудзик сорочки застебнути неправильно, то і всі інші будуть застебнуті неправильно. У житті буває багато помилок, які самі по собі є не помилками, а наслідками першого ґудзика (Фабіо Воло).
Причини труднощів у взаєминах
Різне сприйняття світу, різні потреби та очікування.
Неуміння повідомити про свої потреби, бажання, очікування.
Невігластво, незнання законів взаємодії, відсутність культури стосунків.
Небажання змінювати щось у своєму житті, у собі.
Вантаж стереотипів і минулих травм.
Відсутність самодостатності і відчуття самоцінності і цінностей життя. Для чого, навіщо любити себе?
8. Словник емоцій та почуттів (вправа для групової роботи)
Інструментарій: колоди «Арифметика емоцій».
Опис. Іноді важко повідомити про свої емоції, підібрати «правильні слова». Попросіть учасників пригадати якомога більше слів, які вживаються для опису емоцій та почуттів, запишіть їх на фліпчарті. Для збагачення словника емоцій можна запропонувати учасникам попрацювати з колодою «Арифметика емоцій».
Результатом роботи є укладання словника емоцій та почуттів, який відображає емоційний досвід групи, наприклад: азарт, байдужість, вдячність, вина, втома, гнів, задоволення, захоплення, здивування, злість, інтерес, надія, нетерпіння, образа, піднесення, радість, ревнощі, самотність, сором, страх, тривога, щастя.
Яких емоцій названо більше: позитивних чи негативних? Чому?
Які емоції наснажують людину? Які емоції позбавляють сил?
Який взаємозв’язок існує між думками, емоціями та поведінкою?
Кожна мить життя є емоційно забарвленою. У мові є достатньо слів, за допомогою яких можна висловити емоції і почуття. Фіксувати наявність емоції, ідентифікувати і висловлювати її коректно – означає управляти нею.
9. Репертуар емоцій і почуттів (вправа для індивідуальної роботи на тренінгу)
Інструментарій: колоди «Арифметика емоцій».
Складання власного «Репертуару емоцій і почуттів», заглиблення у внутрішній світ емоційного життя, самопізнання; усвідомлення впливу заблокованих, стриманих, невисловлених емоцій на виникнення психосоматичних захворювань.
Завдання. Виберіть з колоди емоції, які ви переживаєте найчастіше, зрідка, ніколи. Розкладіть їх в три колонки.
Дайте відповіді на запитання:
Які емоції вам допомагають у житті?
Які емоції вам заважають у житті?
Які емоції ви не дозволяєте собі переживати?
Як управляти емоціями, щоб зберегти своє здоров’я?
Відповіді та інсайти запишіть у робочому зошиті.
Заблоковані, стримані, невисловлені, невиражені емоції спричиняють соматичні захворювання!
10. Емоційна основа стосунків
Інструментарій: колода «Арифметика емоцій».
Розуміння того, що якість взаємин залежить від умінь спілкуватися на емоційному рівні.
Завдання. Вибрати з колоди емоції, які руйнують стосунки і які сприяють позитивній взаємодії? Поясніть свій вибір.
Стосунки – це ті нитки зв'язку, які об'єднують людей в єдине ціле. Вони не є стабільними і змінюються у часі: можуть розвиватися, збагачуватися або погіршуватися, руйнуватися. Некеровані емоції працюють переважно проти людини, погіршують стосунки.
Психологічні якості стосунків:
Коли роз’єднані в стосунках: втрачаємо силу, відвертаємося (мені ці люди не потрібні), взагалі не хочемо стосунків, виникають почуття розгубленості, страху, невпевненості, меншовартості та ін.
Коли у позитивному зв’язку: отримуємо енергію, прагнемо емоційної близькості, більше мати дружніх стосунків, виникають почуття гідності, впевненості, самодостатності, підвищується самоповага.
Для налагодження добрих стосунків, збереження емоційної рівноваги та здоров'я потрібно висловлювати емоційні переживання конструктивно.
11. Висловлення емоцій і почуттів
Відпрацювання техніки «Я–висловлювання».
Завдання. Спочатку виберіть з колоди комунікативні емоції, тобто такі, які можуть виникати в процесі комунікації. Тепер, витягуючи наосліп комунікативну емоцію, уявіть, що саме вона у вас виникла в процесі спілкування. Як би ви її виразили / висловили?
Схема “Я–висловлювання”:
А. Емоція: «Я переживаю…»
В. Подія, ситуація: «Коли це відбувається… або коли ти робиш так…» (чим конкретніший опис дій чи поведінки, що спричинило емоційну реакцію, тим краще).
С. Значення: «Для мене це означає…» (внутрішнє значення того, що відбувається; необхідність робити щось, загроза тощо)
Д. Бажаний результат: «І я хочу ...», «Маю до тебе прохання…».
Приклад. Мені прикро, коли ти не стримуєш обіцянки. Для мене це означає, що я не можу тобі довіряти. Будь-ласка, стримуй свої обіцянки.
Постійне стримування емоцій, як відомо, спричиняє різні захворювання, проте безконтрольність емоційної експресії ускладнює міжособистісне спілкування. Значно конструктивніше описувати свої почуття, ніж звинувачувати або засуджувати когось. Йдеться про уміння висловити те, що ви думаєте або відчуваєте щодо обговорюваного питання, ситуації. Можна просто повідомити про свої переживання та частково звільнитися від них, напр.: «Я здивований...», «Я розгублений...», «Мені незручно...», «Це викликає в мене протест...», «Мене турбує ...». І це краще ніж промовчати.
12. «Послання-рекомендація для тебе»
Витягніть наосліп послання з колоди «Танець життя» як відповідь на запитання: «На що мені звернути увагу, щоб покращити взаємини з …». Дайте відповіді на запитання. Запишіть свої міркування.
Коментар. У проблемних стосунках тіла людей говорять про їх страждання. Вони скуті, напружені, сутуляться або незграбно рухаються. Їхні обличчя здаються похмурими, сумними або можуть нічого не виражати, немов маски. Очі дивляться в підлогу, намагаються не бачити інших людей. Здається, що вони не тільки не бачать, а й не чують. У радісних, емоційно насичених стосунках мова тіла протилежна.
У кожній емоції є цінність. Негативні емоції сигналізують про те, що щось не так у житті або стосунках. Якщо вони виникають, значить, для чогось потрібні. Можливо, вони захищають від негараздів, попереджають про поспішні рішення, утримують від нерозумних вчинків чи нагадують про минулі помилки. Переживаючи негативні емоції, людина може задовольняти певні психологічні потреби, часто неусвідомлені, отримує щось для себе. Наприклад, якщо ми чогось уникаємо, то за цим ховається біль або страх, якщо ж щось не подобається в інших, то це є в нас самих, але ми не хочемо визнати це.
Для кожного з нас характерні емоційні прояви, які допомагають або заважають у процесі взаємодії. Некеровані негативні емоції переважно погіршують стосунки. Є сенс навчитися «правильно» їх переживати, толерантно виражати, мудро використовувати їх енергію для задоволення власних потреб, корисних дій, позитивних змін, добрих справ.
13. Збереження точки контакту
Мета: пошук відповідей на важливі для стосунків питання: «Як бути в контакті і залишатися собою?».
Музика: різна. Виконання: в парах, трійках.
Опис. Точка контакту − це область фізичного з'єднання тіл двох танцюючих людей. З нею пов'язані дві основні ідеї − збереження цієї точки і переміщення її по тілу. Для збільшення усвідомлення цієї точки добре допомагaють вправи з м'ячами. Візьміть м'яч середньогo розміру (менше, ніж баскетбольний) і помістіть йогo між собою і партнером. Вам удвох потрібно утримувати м'яч від падіння. Починати можна, вставши боком до партнера і помістивши м'яч між вашими плечима. Коли ви починаєте рухатися, м'яч переміщається по тілу партнера, і вам треба продовжувати йогo утримувати. М'яч завжди залишається вашою точкою контакту, тому за нею легко слідувати. Ця вправа демонструє новачкам ідею точки контакту. Для людей просунутого рівня можемо порекомендувати зробити цю вправу в трійках і з двома м'ячами. Ви також можете практикувати збереження точки контакту, рухаючись у стіни. Поекспериментуйте з різними способами руху і передачі ваги на стіну.
Обговорення
Як налагоджували і підтримувати контакт з іншою людиною?
Які емоції переживали в процесі виконання вправи?
Як зберігати точку контакту?
Як танцювати власний танець і бути в контакті з іншою людиною?
Як ви завершили танець?
Поверніться до свого партнера і подякуйте йому.
Зберігайте точку контакту. Танцюйте завжди, що не трапилося. Партнери спільно творять танець. Можна символічно, без слів, розвивати танець.
14. Олівці
Мета: усвідомлення стратегії досягнення бажаного, налагодження добрих взаємин.
Опис. Для початку запропонуйте групі встати у коло так, щоб відстань між сусідами була близько півметра і встановити між подушечками вказівних пальців сусідів незагострені олівці (або сірнички). Група, не відпускаючи олівців, синхронно виконує завдання – підняти руки, опустити, повернутися у висхідне положення, витягнути руки вперед, відвести назад, звузити коло, розширити коло, нахилитися вперед – назад, випрямитися, присісти, встати і т. д. Якщо вправа виконується під повільну музику, то в колі можна влаштувати справжній танець.
Після цього учасники об'єднуються в пари і розміщують два олівці між долонями (або один олівець між подушечками вказівних пальців). Усім пропонується загадати бажання, яке можна задовольнити «тут і зараз». Наприклад, хтось із пари хоче підійти до вікна, а інший – сісти на стілець. А тепер кожен з вас протягом 2 хв повинен мовчки досягти своєї мети, не випускаючи олівців з рук.
Ваші враження.Чи є пари, в яких вдалося обом досягнути мети? Поділіться досвідом співпраці.
Чи є пари, в яких задовольнити своє бажання вдалося тільки одному? Як відбувався процес досягнення бажаного?
Як почуваються ті, чиї бажання залишилися невиконаними?
Що відбувалося у тих парах, з яких нікому не вдалося досягнути бажаного? Якого досвіду набули, виконуючи цю вправу?
Пари, в яких бажаного досягнули двоє, пройшли випробування на гнучкість поведінки. Психологічна готовність до співпраці, поступок і компромісів з боку обидвох партнерів, гнучкість поведінки дають змогу налагоджувати й підтримувати продуктивні взаємини, допомагають вирішувати різні комунікативні ситуації, сприяють взаєморозумінню й злагоді.
Додаткові запитання для роздумів:
Як я слухаю партнера? Наскільки розумію його?
Наскільки я щирий, відкритий у спілкуванні?
Чого я намагаюся не помічати в стосунках? Що не хочу бачити?
Що роблю, коли чимось невдоволений? Як я «сварюся»? Що я роблю, коли розгніваний? Чи вмію зупинитися у гніві?
Як я ображаюся? Як поводжу себе, коли ображений?
Що я роблю, коли партнер зробив помилку? А коли я зробив помилку?
Як я повідомляю про свої потреби, бажання, очікування? Як я висловлюю позитивні почуття / любов? Як я висловлюю вдячність?
Наскільки я довіряю партнерові? Як я надаю емоційну підтримку партнеру?
Як я впливаю на партнера? Як партнер впливає на мене?
Як я можу поліпшити стосунки? У яких ситуаціях варто реагувати інакше, не так, як зазвичай? Що для цього потрібно?
Від чого у стосунках я отримую задоволення?
15. «Перехід»
«Одну ногу підняв, а другу ще не поставив».
Метафора переходу
Мета: формування психологічної готовності та здійснення «переходу» з одного стану в інший. Техніка може використовуватися в індивідуальній і груповій роботі.
Інструментарій, засоби: «Танець життя», товста мотузка завдовжки п'ять–сім метрів, музика.
Йдеться про перехід з одного стану в інший. Умовою для здійснення «переходу» є розуміння протилежностей: стан «зараз» (до розставання, прийняття рішення і т. ін.) і стан «потім» (після очікуваної події); яким я є зараз і яким я хочу бути (наприклад, залежність – незалежність, безпорадність – відчуття сили, відчуження (усамітнення) – близькість, підпорядкування – домінування та ін.). Протилежності потрібні, в них ми задовольняємо різні потреби.
Алгоритм:
1. Витягніть із колоди відкрито 2 карти з інструментами на запит: «Ваш стан зараз» і «Стан після вирішення ситуації» (або «Стан, у якому ви хочете перебувати»). Опишіть їх. Виберіть музику, в якій звучить інструмент, який відповідає бажаному стану. Важливо, щоб мелодія подобалася, викликала позитивні емоції. Адже вона звучатиме під час здійснення переходу.
2. Витягніть закрито з колоди «Танець життя» кілька послань. Як це послання може вам допомогти? Які ще внутрішні ресурси вам потрібні для переходу в стан «потім»? Що вам реально потрібно зробити, щоб здійснити перехід?
3. Уявіть собі, що ви вже знаходитеся по інший бік переходу. Як ви будете себе почувати? (При потребі опрацювати страхи).
4. Розділити приміщення на дві частини, уклавши поперек нього мотузку. Клієнт (або учасники групи) визначає, яка половина приміщення означає стан «зараз» і знаходить місце, з якого готовий розпочати рух. Довільно рухаючись по цій половині, він зосереджується на своїх емоціях, тілесних відчуттях, внутрішніх ресурсах, які допоможуть перейти в стан «потім» (після очікуваної події), осмислює потрібні для такого переходу дії. Деколи доводиться зробити зупинку, або походити вздовж мотузки, яка розділяє ці два стани, щоб налаштувати себе. Що зупиняє? Що лякає, турбує там, «за межею»? І тільки коли все необхідне на «цій стороні» буде зроблено, завершено, усвідомлено й осмислено, можна зробити перехід під вибрану мелодію.
Важливо відчути момент і зробити перехід тоді, коли насправді внутрішньо готові до цього. Потім можна походити по той бік переходу, освоїти простір «після», звикнути до нового стану, зрозуміти, які зміни відбулися всередині. Може бути й так, що час переходу не настане. А дехто, перейшовши у новий стан, вирішить повернутися назад. Все це цілком допустимо ― головне, щоб усе, що сталося, було осмислене та проговорене.
16. «Я хочу тобі дарувати…»
Мета: усвідомлення потреб «Що я хочу отримати від стосунків», «Що я хочу дати іншій людині, чим поділитися»; «навчитися приймати, не почуваючи себе ображеним і приниженим», «навчитися віддавати / дарувати без почуття переваги».
Інструментарій: колода «Танець життя».
Алгоритм:
1. Розділіть колоду на дві стопки, поклавши їх сорочкою догори. Стопка по праву руку – «Я хочу тобі дарувати…», по ліву – «Я хочу отримувати від тебе…».
2. Спочатку відкривайте по одній карті з правої стопки, продовжуючи речення «Я хочу тобі дарувати… Я хочу для тебе робити…». Перевертайте карти, доки не відчуєте, що хочете зупинитися.
3. Потім відкривайте по одній карті з лівої стопки, продовжуючи речення «Я хочу отримувати від тебе… Я хочу, щоб ти для мене робив…». Перевертайте доти, доки не відчуєте, що хочете зупинитися.
4. Порахуйте, скільки карт у лівій і правій стопках. Ви готові більше дарувати чи отримувати?
5. Обговорення. Якщо робота проводиться з парою, обговорення обраних карток здійснюється почергово. Аналізується збіг / незбіг того, що партнери привносять у стосунки й отримують від них, а також їх ставлення до існуючих очікувань і потреб. Чи потрібно партнерам те, що їм дарують? Чи отримують партнери від стосунків те, що хочуть / потребують? Наприклад, якщо один з них активно ділиться своїми знаннями й досвідом, важливо з'ясувати, чи потребує цього інший.
Робота з цією технікою може знайти своє продовження в аналізі ролей і обов'язків, сценарних позицій і установок тощо.
17. «Рухи радості»
Мета: поповнення рухового репертуару рухами радості, натхнення, легкості, позитиву.
Інструментарій: колода МАК «Танець життя».
Алгоритм:
1. Витягніть відкрито 10-12 карт із колоди «Танець життя», на які приємно дивитися.
2. Виберіть серед них три карти, дивлячись на які, ви відчуваєте стан легкості, радості або натхнення. Де знаходиться радість у тілі та як вона впливає на вас?
3. Проаналізуйте, які саме рухи персонажів на малюнку викликають у вас позитивний стан?
4. Повторіть кілька разів ці рухи, відчуйте їх. Це і є ваш рух, через який ви можете отримувати доступ до радості. «Коли вам сумно, зробіть рух, який вас розвеселить!»
Коментар. Наше тіло є ніби провідником емоцій, екраном, на який проектуються психологічні стани. Коли ми боїмося або хвилюємося, тіло стискається, голова втягується в плечі, плечі піднімаються, спина сутулиться. Коли думаємо про хороше − автоматично розпрямляємося, тягнемося догори, ніби розширяємося.
Якщо емоції так впливають на наше тіло, то чи можлива зворотна залежність? Так, зміна позицій тіла впливає на емоційний стан. Знання цієї закономірності може допомогти нам навчитися викликати бажані емоції. Відтворюючи рухи радості, перемоги, впевненості, ми наповнюємося позитивними емоціями, наснажуємо себе.
Збагачуйте свій руховий репертуар позитивними рухами, запам’ятовуйте образи, картинки, рухи, слова, мелодії, які позитивно впливають на ваш настрій і використовуйте їх для управління собою.
Аналогічно можна пропрацювати рухи впевненості, натхнення, віри та ін.
18. Щоденник
Життя – найкращий простір для повсякденного тренування умінь управляти емоціями. Ведення щоденника має цілюще значення: людина спостерігає за ситуацією ніби збоку, краще розуміє власні емоції, тілесні відчуття. А це зменшує інтенсивність негативних переживань, а силу приємних відчуттів навпаки збільшує.
У щоденнику фіксуйте важливі події, емоційні реакції, власні роздуми, бажання, досвід тощо, а також результати щоденних тренувань.
Рекомендовані вправи:
1. Щодня наосліп витягуйте з колоди «Танець життя» одне випадкове послання. Осмислюйте відповіді на запитання.
2. Наприкінці дня пригадуйте приємні події та не дуже бажані ситуації (розмова з неприємною вам людиною, несправедлива критика на вашу адресу, складна ділова зустріч, страшний фільм…) і описуйте їх у щоденнику. Орієнтовна схема:
Дата ______________________
Комунікативна ситуація ______________________
Яку емоцію переживав/ла? ______________________
Дії, поведінка ______________________
Як я вчиню наступного разу,
якщо виникне аналогічна ситуація _____________________
3. Практикуйте і найцінніше втілюйте в життя.