Колода карт «Арифметика емоцій»

Психологічний інструментарій

МЕТАФОРИЧНІ АСОЦІАТИВНІ КАРТИ «ТАНЕЦЬ ЖИТТЯ»

Інструмент для дослідження життєво-важливих
тем через метафору танцю

КАРТКИ З ПСИХОЛОГІЧНИМИ ТЕХНІКАМИ «УПРАВЛЯЮ СОБОЮ»

90 психологічних технік для пізнання себе та інших

Метафоричні асоціативні карти (МАК) "Танець життя"

Ціна: 550 грн.

Автор: Ірина Матійків
Художники: Марічка Грегорійчук, Петро Грегорійчук
Дизайнер: Соломія Ониськів

 

80 метафоричних карт, із яких 64 карти – з танцювальними сюжетами, 16 ― із музичними інструментами.

Послання-запитання (70 шт.)

Інструкція з прикладами (18 вправ)

https://youtu.be/7gD1Slfz_zA

Характеристики. Колода містить 80 метафоричних карт (10 х 8,5 см), 70 карток з посланнями-запитаннями (8,5 х 5 см). Картки виготовлені з якісних матеріалів, ламіновані непомітною матовою плівкою. До колоди додається книжка - інструкція (40 стор.).

 

 

Опис:

 

«Танець – це королівська дорога до глибин душі».

Г. Аммон

Метафоричні асоціативні карти «Танець життя» є психологічним інструментом дослідження життєво-важливих тем через метафору танцю. Метафора «життя ніби танець» означає сприйняття процесу життя як творчого танцю. Танець Розуміння, Танець Впевненості, Танець Сили, Танець Свободи, Танець Мудрості, Танець Любові…Танець є чудовою моделлю для дослідження себе і взаємин. «Якщо ви не танцюватимете власний танець, тоді хто його станцює?»
Карти колоди дозволяють працювати на ментальному, емоційному і тілесному рівнях; експериментувати, змінювати сценарій емоційного реагування, поведінки людини, переносити терапевтичний досвід у життєвий простір. Вона є повністю ресурсною, несе в собі емоційний заряд для позитивних змін, відновлення емоційних станів, пробудження внутрішнього потенціалу тощо. Зрештою просто перегляд барвистих ресурсних картинок, намальованих професійними художниками, змінює емоційний стан.
Карти цієї колоди і рекомендації-підказки уможливлюють опрацювання різних тем і пошук відповідей на важливі запитання, наприклад:

     Налагодження стосунків. «Стосунки – ніби танець, а любити – вчити кроки цього танцю». Як ви налагоджуєте контакт з іншою людиною, тобто входите в її танець?

     Дослідження стратегій взаємодії з іншими людьми, пошук нових. Який танець ви танцюєте з іншими людьми.

     Прийняття унікальності інших. Чи визнаєте ви танець інших, даєте змогу їм танцювати? Що ви робите, коли їхній танець вам не подобається або подобається?

     Психологічні кордони. Як бути в контакті з іншими і зберегти свій власний танець? 

     Висловлення почуттів. Чи вмієте відкрито обговорювати емоційні проблеми, висловлювати свої почуття? 

     Зворотній зв'язок у стосунках. Чи вмієте слухати і розуміти один одного, говорити про свої потреби, бажання, очікування? 

     Лідерство у стосунках. Вам подобається більше вести за собою чи слідувати за кимось? 

     Бажання (потреби) і страхи: «я хочу – я боюся». Який ваш руховий репертуар, коли ви наповнені бажаннями (постава, жести, міміка, хода та ін.). Як реагує тіло, коли ви боїтеся, живете з тривогою?

     Кроки назустріч. Як ви вирішуєте складні ситуації у взаєминах? 

     Рівновага і підтримка у стосунках. Як ви відчуваєте рівновагу в танці / житті? 

     Довіра і відповідальність. Наскільки ви довіряєте собі / іншим? 

     Сексуальність, інтимні стосунки. Що для Вас означає сексуальність? Наскільки ви готові до обговорення з партнером інтимних питань?

     Зустрічі та розставання. Як красиво завершити танець?

     Мистецтво насолоджуватися. Чи вмієте ви насолоджуватися взаєминами / життям?

     Відновлення «життя в собі». Які джерела енергії ви використовуєте для відпочинку, самовідновлення, «підзарядки»?

В інструкції до колоди, яка видана окремою книжкою, описано 18 психологічних технік. Всі картки пронумеровані, кожен танець має метафоричну назву, також надана психологічна характеристика танців. Чітка структурованість колоди розширює можливості її використання, дає змогу розробляти нові техніки. 
Картки з посланнями-запитаннями спрямовують та конкретизують  розмову, спонукають до роздумів,  переосмислення та інсайтів, полегшують пошук виходу зі складної ситуації та є орієнтиром у роботі над собою. 
Метафоричні карти та послання–запитання цієї колоди  розширюють можливості  консультаційної роботи (індивідуальні консультації, консультування подружніх пар із запитами щодо налагодження, корекції, оновлення стосунків); значно полегшують роботу фахівця в процесі підготовки та під час проведення тренінгів, практичних занять. 
МАК «Танець життя» призначена для психологів, психотерапевтів різних напрямів (танцювально-рухова, тілесно орієнтована, музикотерапія, арт-терапія, сімейна тощо),   викладачів психологічних дисциплін («Психологія танцю», «Психологія тілесності», «Психологія руху» та ін.), хореографії, а також для всіх, хто прагне до особистісного зростання та поліпшення якості життя. 

 

Інструкція до колоди "Танець життя"

Зміст

Опис колоди. Загальні запитання до колоди
Приклади вправ для роботи з колодою «Танець життя»
«Якщо я музичний інструмент, то який…»
Експрес-діагностика емоційного стану «Зараз я почуваюся ось так!»
Танець і соціальні ролі
Експрес-аналіз взаємин
Лінія часу
Близькі стосунки ― це…
Емоційний контекст стосунків
Жива скульптура (для роботи з парами)
«Перехід» 
«Я хочу тобі дарувати…»
Техніка виявлення переконань
Звільнення
«Рухи радості»
«Сезони душі»
«Зачароване коло життя»
«Карта дня»
Ресурсна мелодія
«Послання на сьогодні»
Опис танців та їх психологічна характеристика
Танцювально-тематичні композиції (перелік)
Інструменти (перелік)

 

ПРИКЛАДИ ВПРАВ ДЛЯ РОБОТИ З КОЛОДОЮ «ТАНЕЦЬ ЖИТТЯ»

Експрес-діагностика емоційного стану «Зараз я почуваюся ось так!»
Мета: швидка діагностика емоційного стану «тут і тепер». Можна застосовувати на початку і наприкінці індивідуальної чи групової роботи для порівняння змін, які відбулися у процесі роботи. 
Інструментарій: колода «Танець життя».
 

Алгоритм: 
1. Витягніть відкрито карту з музичним інструментом, який відображає ваш емоційний стан «тут і тепер». Який взаємозв’язок між обраним музичним інструментом і вашим станом? Яка емоція є домінуючою? Тепер визначте ступінь її вияву за 10-бальною шкалою. Уявіть собі, що всередині вас знаходиться спеціальна шкала, схожа на барометр або термометр. Вона відображає інтенсивність вашої емоції: позитивної чи негативної. Подумайте, який «тиск» або «температуру» за десятибальною шкалою вона показує. Нуль означає повний спокій, а десять поділок – це максимальний ступінь прояву емоції, наприклад, інтересу, радості, стурбованості. 
2. Виберіть відкрито інструмент, який відповідає бажаному стану, в якому б ви хотіли перебувати. Опишіть цей стан докладно. 
3. Подумайте, який ресурс вам потрібний для того, щоб бути в бажаному емоційному стані. Ресурсами можуть бути сильні риси характеру, позитивні емоції, безпечне місце та ін.
 

Коментар. Емоційний стан людини, її настрій накладає відбиток на те, як вона бачить світ і тлумачить події. Радісна людина сприймає світ з оптимізмом, задоволена собою, доброзичливо ставиться до довкілля; у пригніченому стані людина негативно ставиться до себе, зациклюється на неприємних подіях, з'являються «сердиті» думки, поведінка інших людей здається підозрілою. 
Природно, що емоційний стан, будучи віддзеркаленням внутрішнього світу людини, може змінюватися (від стану психологічного неблагополуччя до благополуччя). Ми можемо самі налаштовувати власні емоції та ставлення до ситуації, співрозмовника, ніби хвилю в радіоприймачі; зберігати внутрішню рівновагу незалежно від того, що відбувається всередині чи зовні. 
Позитивне налаштування, гарний настрій діють, ніби магніт. Вони притягують приємні події, вдачу, увагу й інтерес оточуючих. Ще стародавні мудреці відкрили психологічну закономірність «Подібне притягує подібне». Іншими словами, що випромінюємо, те й отримуємо!
Використовуйте «барометр» для спостереження за емоційною погодою всередині вас. Чим вищий показник негативної емоції, тим менше поділок на шкалі залишається для усвідомленої роботи. Коли відчуваєте, що емоції нагромаджуються, а ви наближаєтеся до межі, зробіть паузу, почніть емоційний самоаналіз. Чого вам хочеться, чого не вистачає? Що заважає здійснити свої бажання? Якщо ж зафіксуєте позитивний стан, то ваша задоволеність тільки посилиться! 
У тренінгу цю вправу можна використати, наприклад, для нестандартного знайомства. «Назвіть своє ім’я та розкажіть, у якому емоційному стані ви перебуваєте зараз. Запам’ятайте свою відповідь для порівняння з настроєм наприкінці заняття». 

Експрес-аналіз взаємин
Мета: швидка діагностика взаємин, пошук варіантів їх налагодження.
Інструментарій: «Танець життя», будь-яка портретна колода («Persona», «Лица», «Люди и звери»), «TanDoo».
 

Алгоритм: 
1. Витягніть відкрито з колоди «Танець життя» або «TanDoo» карту стосунків, які прагнете покращити.
2. Витягніть закрито з будь-якої портретної колоди дві карти як відповіді на запитання: «Ставлення партнера до мене», «Моє ставлення до партнера». Що вам не подобається або не влаштовує у взаєминах?
3. Витягніть відкрито з колоди «Танець життя» карту бажаних стосунків «Я хочу, щоб стосунки були такими…». Опишіть її докладно.
4. Витягніть закрито із колоди «Танець життя» послання. Який зміст закладений у посланні? Що і як ви зробите для поліпшення стосунків? 

Близькі стосунки ― це…
Мета: усвідомлення й аналіз сприйняття, ставлення, відчуття та внутрішніх установок стосовно інших людей; виявлення глибинного змісту, який людина вкладає в поняття «близькі взаємини», «відчужені стосунки».
Рекомендується для групової або індивідуальної роботи. Використовується на початку консультації, як розминка на початку тренінгу за цією тематикою тощо.
Інструментарій: колоди «Танець життя», «TanDoo». Використання колоди «TanDoo» підсилює цю техніку.

Алгоритм:
1. Відкрито (або закрито) тягніть із колод «Танець життя», «TanDoo» карти як продовження речення «Близькі взаємини – це…». Кількість витягнутих карт ― за бажанням.
2. Відкрито (або закрито) тягніть із колод «Танець життя», «TanDoo» карти як продовження речення «Відчужені стосунки – це…». Запишіть свої відповіді. 
Запитання для роздумів: За яких умов налагоджуються / руйнуються близькі стосунки? У чому виявляється любов? Що зменшує любов? Що підтримує, збільшує любов? 
 

Коментар. Бути щасливими, кохати і бути коханими, мати щасливу родину, захищений тил – базові потреби людини. Лише небагатьом вдається задовольнити ці потреби в житті. Можливо, тому, що більшість людей просто не знає, що таке насправді «близькі взаємини», любов і як їх виявляти. Зазвичай, перші знання ми отримуємо в батьківській сім'ї. Те, як батьки і діти живуть у злагоді, створює основу сприйняття дитиною любові. Якщо переважно на дітей кричать, їх критикують, засуджують, то вони вважають, що це є нормальною поведінкою для люблячих людей. Якщо нижній ґудзик сорочки застебнути неправильно, то і всі інші будуть застебнуті неправильно. У житті буває багато помилок, які самі по собі є не помилками, а наслідками першого ґудзика (Фабіо Воло).
Стосунки – це ті нитки зв'язку, які об'єднують людей у єдине ціле. Вони не є стабільними і змінюються у часі: можуть розвиватися, збагачуватися або погіршуватися, руйнуватися. Люди часто припускають, що якщо любиш когось, то це вже все, а життя, що попереду ― повна чаша щастя. Насправді любов не є нерухомою, вона схожа на рослину, яка розквітає або в’яне. 
Коли ми роз’єднані в стосунках, то втрачаємо силу, відвертаємося (мені ці люди не потрібні); виникають почуття розгубленості, страху, невпевненості, меншовартості та ін. 
Коли ми перебуваємо у позитивному зв’язку, то отримуємо енергію; виникають почуття гідності, впевненості, самодостатності, підвищується самоповага. 

 «Я хочу тобі дарувати…»
Мета: усвідомлення потреб «Що я хочу отримати від стосунків», «Що я хочу дати іншій людині, чим поділитися»; «навчитися приймати, не почуваючи себе ображеним і приниженим», «навчитися віддавати / дарувати без почуття переваги». 
Інструментарій: колода «Танець життя».
 

Алгоритм:
1. Розділіть колоду на дві стопки, поклавши їх сорочкою догори. Стопка по праву руку – «Я хочу тобі дарувати…», по ліву – «Я хочу отримувати від тебе…». 
2. Спочатку відкривайте по одній карті з правої стопки, продовжуючи речення «Я хочу тобі дарувати… Я хочу для тебе робити…». Перевертайте карти, доки не відчуєте, що хочете зупинитися.
3. Потім відкривайте по одній карті з лівої стопки, продовжуючи речення «Я хочу отримувати від тебе… Я хочу, щоб ти для мене робив…». Перевертайте доти, доки не відчуєте, що хочете зупинитися.
4. Порахуйте, скільки карт у лівій і правій стопках. Ви готові більше дарувати чи отримувати?
5. Обговорення.

Якщо робота проводиться з парою, обговорення обраних карток здійснюється почергово. Аналізується збіг / незбіг того, що партнери привносять у стосунки й отримують від них, а також їх ставлення до існуючих очікувань і потреб. Чи потрібно партнерам те, що їм дарують? Чи отримують партнери від стосунків те, що хочуть / потребують? Наприклад, якщо один з них активно ділиться своїми знаннями й досвідом, важливо з'ясувати, чи потребує цього інший.
Робота з цією технікою може знайти своє продовження в аналізі ролей і обов'язків, сценарних позицій і установок тощо.

Звільнення
Мета: звільнення від негативних емоцій, пов’язаних із минулим.
Інструментарій: колода «Танець життя».
 

Алгоритм:
1. Витягніть відкрито з колоди дві карти: ту, яка найбільше подобається, і яка найменш приваблива для вас. Які емоції виникають, коли на них дивитеся? Які спогади вони пробуджують? 
2. Витягніть закрито послання для себе. Дайте відповіді на запитання.
3. Опрацюйте негативні емоції з минулого творчими засобами: через малюнок «Мій стан», вірш, твір, ліпку тощо.

«Рухи радості»
Мета: поповнення рухового репертуару рухами радості, натхнення, легкості, позитиву.
Інструментарій: «Танець життя».
 

Алгоритм:
1. Витягніть відкрито 10-12 карт із колоди «Танець життя», на які приємно дивитися. 
2. Виберіть серед них три карти, дивлячись на які, ви відчуваєте стан легкості, радості або натхнення. Де знаходиться радість у тілі та як вона впливає на вас? 
3. Проаналізуйте, які саме рухи персонажів на малюнку викликають у вас позитивний стан? 
4. Повторіть кілька разів ці рухи, відчуйте їх. Це і є ваш рух, через який ви можете отримувати доступ до радості. «Коли вам сумно, зробіть рух, який вас розвеселить!»

Коментар. Наше тіло є ніби провідником емоцій, екраном, на який проектуються психологічні стани. Коли ми боїмося або хвилюємося, тіло стискається, голова втягується в плечі, плечі піднімаються, спина сутулиться. Коли думаємо про хороше − автоматично розпрямляємося, тягнемося догори, ніби розширяємося.
Якщо емоції так впливають на наше тіло, то чи можлива зворотна залежність? Так, зміна позицій тіла впливає на емоційний стан. Знання цієї закономірності може допомогти нам навчитися викликати бажані емоції. Відтворюючи рухи радості, перемоги, впевненості, ми наповнюємося позитивними емоціями, наснажуємо себе. 
Збагачуйте свій руховий репертуар позитивними рухами, запам’ятовуйте образи, картинки, рухи, слова, мелодії, які позитивно впливають на ваш настрій і використовуйте їх для управління собою. 
Аналогічно можна пропрацювати рухи впевненості, натхнення, віри та ін.