Тренінг емоційної компетентності та позитивної взаємодії
Колода карт «Арифметика емоцій»

Психологічний інструментарій

МЕТАФОРИЧНІ АСОЦІАТИВНІ КАРТИ «ТАНЕЦЬ ЖИТТЯ»

Інструмент для дослідження життєво-важливих
тем через метафору танцю

КАРТКИ З ПСИХОЛОГІЧНИМИ ТЕХНІКАМИ «УПРАВЛЯЮ СОБОЮ»

90 психологічних технік для пізнання себе та інших

Тренінг емоційної компетентності та позитивної взаємодії

1. Вступне слово.  Притча «Відстань» як своєрідний епіграф до роботи над темою тренінгу. У притчах, казках, афоризмах закладені цінні уроки, які допомагають отримати доступ до знання закономірностей Світу, а “словам потрапити прямо в серце”. 
Якось учитель запитав своїх учнів: 
– Чому, коли люди сваряться, вони кричать? 
– Тому, що втрачають спокій, – сказав один. 
– Але навіщо ж кричати, якщо інша людина знаходитися з тобою поряд? – запитав учитель. 
– Чи не можна з ним говорити тихо? Навіщо кричати, якщо ти сердитий?
Учні пропонували свої відповіді, але жодна з них не влаштувала учителя. Зрештою він пояснив: 
– Коли люди невдоволені одне одним і сваряться, їхні серця віддаляються. Для того, щоб скоротити цю відстань і почути одне одного, їм доводиться кричати. Що більше вони гніваються, то голосніше кричать.
– А що відбувається, коли люди закохуються? Вони не кричать, навпаки, говорять тихо, бо їхні серця знаходяться дуже близько. А коли закохуються ще сильніше, що відбувається? – продовжував учитель. – Не говорять, а тільки перешіптуються і стають ще ближчими у своїй любові. Згодом навіть шепіт стає зайвим. Вони лише дивляться одне на одного і усе розуміють без слів. 
Для того, щоб спонукати учасників до обговорення, достатньо поставити їм запитання: “Як гадаєте, про що ця притча?” або “Як ця притча пов’язана з темою тренінгу?”. Цей тренінг про те, як налагоджувати гармонійні стосунки з довкіллям, як управляти своїми емоціями так, щоб почуватися щасливою людиною і досягнути в житті бажаного.

2. Знайомство. Звичайно, можна познайомитися стандартно, попросивши учасників по черзі назвати себе і надати коротку інформацію: досвід участі в тренінгах, ставлення до теми тренінгу тощо. Водночас важливо від початку тренінгу налаштувати учасників на активну спільну роботу та залучити їх у творчу діяльність, тому краще знайомитися за допомогою нестандартних і веселих вправ, пов’язаних з темою тренінгу [3]

3. Погодження домовленостей. Для злагодженої роботи групи пропонується запровадити певні норми, які створюють атмосферу довіри, доброзичливості та творчої співпраці, й дотримуватись їх. Основні норми пропонує ведучий і записує їх на фліпчарті після обговорення та погодження з групою. 
Рекомендовані норми: цінувати час; бути уважними і присутніми “тут і тепер”; правило додавання; позитивно мислити; персоніфікувати висловлювання; акцентувати мову почуттів; надавати конструктивний зворотний зв’язок; правило “Стоп”; дослідницька позиція; конфіденційність.

4. "Місяць–сонечко". Корисною і необхідною вправою на тренінгу є виявлення сподівань учасників, яка конкретизує цілі тренінгу, спрямовує роботу групи, допомагає почати навчання на базі наявних знань і досвіду учасників. Стандартними для виявлення сподівань є такі запитання: “Про що ви хотіли б дізнатися, чого навчитися на цьому тренінгу?”, “Які конкретні вміння та навички хотіли б засвоїти?”. Для наочної презентації очікувань можна використовувати різні метафори, наприклад, такі: “річка з перешкодами”, “дерево й плоди”, “зернятко і квіти”, “сонечко та місяць”. 
Психолог малює коло, що символізує місяць. Учасники пишуть на стікерах очікування від тренінгу. Потім почергово виходять до фліпчарту, зачитують їх і наклеюють усередині кола. Наприкінці тренінгу учасники записують власні здобутки на жовтих стрічках, що символізують сонячні промінчики, і приклеюють їх до кола. Відбулася символічна трансформація місяця у сонечко, запитів і проблем – у здобутки. Місяць у цій вправі є метафорою “сфери незнання” (“Чого ми не знаємо, але хочемо знати”), а сонечко символізує сферу знань (“Що довідалися, якого досвіду набули”). Наприкінці тренінгу учасники пригадують власні очікування та через зворотний зв'язок повідомляють, наскільки вони справдилися.